Ensinnäkään levystä ei olisi mitään hyötyä, ellei sitä
kukaan kuuntelisi. Toisaalta jos levy ei kosketa ihmisiä tai herätä
minkäänlaisia ajatuksia, onko siitä silloinkaan hyötyä? Entä jos levy on huono?
Musiikin huonous on tietenkin aina suhteellista. Itse
kuitenkin tykkään levystä kovasti ja vaikka olen kerennyt 2 vuoden aikana
kuuntelemaan (levyntekovaiheessa) biisejä varmaan miljoonia kertoja läpi, eivät
ne ole vielä menettäneet teräänsä. Olen antanut vain pienen kourallisen ihmisiä
kuunnella näitä lauluja ja siksi käsitys levyn vastaanotosta on vielä hatara.
En usko levyn jäävän ihmisten mieleen sen soundin tai genren
vuoksi. Unelmoin kuitenkin, että valitsemamme tapa voisi tuoda kauniit laulut
(sanoitukset ja sävellykset) hyvin esille. Uskon myös, että tämä on tapa jolla
ihmisiä on mahdollista koskettaa tämän päivän radiomölinässä. Levy ei
varmastikkaan kuulosta samalle kuin kaikki muut levyt! Se kuulostaa tavallisten
ihmisten tekemälle.
Pohdiskelin pitkään tapoja julkaista musiikkia tämänkaltaisessa tapauksessa. Päätavoitteena projektissa on saada musiikki ihmisten kuultaville siten, että kaikki voivat sitä kuunnella helposti. Rahalliset seikat ovat täysin toissijaisia. Perinteinen konsti olisi painaa levy cd:lle ja pistää kauppoihin myyntiin. Cd:n painattaminen on kuitenkin todella kallista, enkä usko, että levymme välttämättä löytäisi ihmisten ostoskasseihin HIMin ja Jenni Vartiaisen välistä jo pelkästään tuntemattomuuden takia.
Julkaisu
Haluan kokeilla miten itse biisit kantavat kun ihmiset keskittyvät vain niihin, ei artistiin ja muihin ulkoisiin seikkoihin. En halua, että ihmiset ostavat levyn pärstäkertoimen vuoksi vaan voisin nähdä hyvän “tee se itse” -meiningin taakse ja ostaa levyn enemmän tukemismielessä. Siksi päätinkin, että levy julkaistaan ainoastaan internetissä. Alustoina tulevat toimimaan todennäköisesti Itunes Store, Spotify ja Google Play. Maistiaisia levystä löytää myös Youtubesta ja muista ilmaisista palveluista.
Periaate on, että ihmiset menevät esimerkiksi Youtubeen kuuntelemaan musiikkia. Mikäli musiikki iskee kovasti ja he haluavat kuulla lisää, he voivat joko mennä Itunesiin ostamaan levyn tai kuunnella sitä Spotifystä internetin välityksellä.
Tavoitteita
Asetan rohkeasti tavoitteeksi levyn osalta seuraavat seikat.
Olisi hienoa jos Youtube-julkaisuja tultaisiin kuuntelemaan ja katsomaan yli 10
000 kertaa kun taas Spotify ja biisikaupat voisivat houkutella yli tuhat
ihmistä puoleensa. Tavoitteet ovat asetettu korkealle. Käytännössähän tämä ei
voi onnistua elleivät ihmiset oikeasti innostu musiikista ja kerro siitä myös
ystävilleen esimerkiksi Facebookissa.
Yhdeksi tavoitteeksi haluan myös asettaa blogissa aktiivisesti kirjoitusten
julkaisemisen. Tavoite voisi olla, että blogiin kirjoitettaisiin joka viikko
jotakin. Olen suunnitellut mm. että julkaisimme levyltä pois jääneitä runoja,
tarinoita levynteosta, ajatuksia biiseistä, tarinoita ihmisistä sekä tarinoita
Tavallisten ihmisten ilta -tilaisuukista.
Tavallisten ihmisten ilta –tilaisuus
Miksi sitten puhun tilaisuuksista? Mikäli ihmiset
ovat kiinnostuneita musiikista, pitäähän sitä päästä kuulemaan myös livenä.
Tämän kaltaisen “tee se itse”-henkisen musiikin paikka ei kuitenkaan mielestäni
ole festivaaleilla tai clubeilla. En halua myöskään, että ihmiset mieltävät
tilaisuudet “keikoiksi”.
Levyn nimeksi tulee Levähtäkää vähän.
Haluankin, että ihmiset voivat tulla Tavallisten
ihmisten iltoihin levähtämään, kuuntelemaan ja
laulamaan hyvää musiikkia sekä kuuntelemaan hyviä tarinoita ja juttuja. Näin
simppeliä. Sopivia keikkapaikkoja meille voisivatkin olla nuorisoseurantalot,
kirkot, torit ja muut Tavallisille ihmisille soveltuvat paikat.
Kaikki on kuitenkin kiinni ihmisten kiinnostuksesta,
siksi ole valppaana kun levy julkaistaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti